| 
                    
                    
                      | John Ashbery -Self-portrait in a convex mirror- |  
                      | Friday, May 05, 2006 |  
                      | Self-portrait in a convex mirror John Ashbery (EEUU, 1927- )
 
 As Parmigianino did it, the right hand
 Bigger than the head, thrust at the viewer
 And swerving easily away, as though to protect
 What it advertises. A few leaded panes, old beams,
 Fur, pleated muslin, a coral ring run together
 In a movement supporting the face, which swims
 Toward and away like the hand
 Except that it is in repose. It is what is
 Sequestered. Vasari says, "Francesco one day set himself
 To take his own portrait, looking at himself from that purpose
 In a convex mirror, such as is used by barbers . . .
 He accordingly caused a ball of wood to be made
 By a turner, and having divided it in half and
 Brought it to the size of the mirror, he set himself
 With great art to copy all that he saw in the glass,
 Chiefly his reflection, of which the portrait
 Is the reflection once removed.
 The glass chose to reflect only what he saw
 Which was enough for his purpose: his image
 Glazed, embalmed, projected at a 180-degree angle.
 The time of day or the density of the light
 Adhering to the face keeps it
 Lively and intact in a recurring wave
 Of arrival. The soul establishes itself.
 But how far can it swim out through the eyes
 And still return safely to its nest? The surface
 Of the mirror being convex, the distance increases
 Significantly; that is, enough to make the point
 That the soul is a captive, treated humanely, kept
 In suspension, unable to advance much farther
 Than your look as it intercepts the picture.
 Pope Clement and his court were "stupefied"
 By it, according to Vasari, and promised a commission
 That never materialized. The soul has to stay where it is,
 Even though restless, hearing raindrops at the pane,
 The sighing of autumn leaves thrashed by the wind,
 Longing to be free, outside, but it must stay
 Posing in this place. It must move
 As little as possible. This is what the portrait says.
 (...)
 
 
 Autorretrato en espejo convexo
 
 Como hizo el Parmigianino, la mano derecha
 mayor que la cabeza, tendida hacia el que mira,
 retirándose con suavidad, como queriendo proteger
 aquello que revela. Unos vidrios emplomados, vigas viejas,
 forro de piel, muselina plisada, un anillo de coral
 se acompasan en un vértigo donde descansa el rostro,
 que va y viene flotando, como la mano,
 pero que está en reposo. Es lo que queda
 recluido. Dice Vasari: “Francesco se dispuso un día
 a hacer su autorretrato, para lo cual se contempló
 a un espejo convexo, como el que usan los barberos...
 De este modo pidió que un tornero le hiciese
 un globo de madera, y tras dividirlo en dos partes
 y reducirlo al tamaño de un espejo, se dispuso
 con mucho arte a copiar lo que veía en el cristal.”
 Principalmente su reflejo, del que el retrato
 el reflejo cuando se ha apartado.
 El cristal decidió reflejar sólo lo que él veía
 lo cual bastó a su propósito: su imagen
 vidriosa, embalsamada, proyectada en un ángulo de 180 grados.
 La hora del día o la densidad de la luz
 que se adhiere a su rostro lo mantienen
 alerta, intacto, en un gesto recurrente
 de llegada. El alma se instala.
 ¿Pero hasta dónde puede saltar desde los ojos
 y regresar a salvo hasta su nido? Al ser convexa
 la superficie del espejo, la distancia aumenta
 significativamente; o sea, lo bastante para mostrar
 que el alma está cautiva, tratada con humanidad,
 suspendida, incapaz de avanzar mucho más lejos
 que tu mirada al tiempo que intercepta el cuadro.
 Al verlo, el Papa Clemente y su corte quedaron “estupefactos”,
 según Vasari, y le prometieron un encargo
 nunca materializado. El alma ha de quedarse donde está,
 aunque esté inquieta, oyendo las gotas de lluvia en el cristal,
 el suspiro de las hojas otoñales azotadas por el viento,
 soñando con salir y ser libre, pero debe quedarse
 posando en este sitio. Debe moverse
 lo menos posible. Esto es lo que dice el retrato.
 (…)
 
 Versión de Julián Jiménez Heffernan
 Labels: John Ashbery |  
                      | posted by Alfil @ 8:30 PM  |  
                      |  |  |