Billy Collins -Jazz and nature- |
Tuesday, March 07, 2006 |
Jazz and nature Billy Collins (EEUU, 1942- )
It was another clear sunny morning, a dry breeze agitating the trees around the house, and I had nothing on tap-- my usual scene in late August.
I was reading the autobiography of Art Pepper, so I put on an Art Pepper album and switched on the outdoor speakers so I could sit outside in the hot sun,
and read more about his life of junk and prison while I listened to his speedy, mellow alto pouring out of two big maples as if West Coast jazz were the music of Nature itself.
In this way, I drew a kind of box around the morning, in three dimensions and in pencil, with me inside it holding a ruler in my hand.
I listened and read and sometimes flipped to the photographs to check the face of the man who told me he once drove a greenish-gold Cadillac
that you could see forever into, like looking into a lake; the man who said he composed a ballad called "Diane" for his second wife only to realize later
that the tune was way too beautiful for her. The fellow who admitted to selling his dog, a champagne poodle named Bijou, for a twenty-dollar score
and who mentioned that men in prison who were trying to kick would tuck their pant legs into their socks so the slightest breeze would not touch their skin.
Behind where I was sitting in the sun was an outbreak of wild pink flox, and some of the bees nuzzling there started to hum around my head.
One bee in particular seemed so curious about me I took a swipe at him, stood up suddenly, and said "Don't mess with me and I won't mess with you, you little punk,"
a remark no doubt the result of my reading about California lowlife in nineteen fifty-seven, my all-time favorite year for jazz, as it happens.
But he persisted, this bee, and finally drove me inside to the cool, dark study where a cat was sleeping on a chair, a good place to write these things down
and wonder what the rest of the day would hold-- maybe hanging a print on the wall or getting a surprise phone call from someone I used to love.
How about some Dexter Gordon around the cocktail hour, and who knows? perhaps an encounter with a vicious ant--
all likely parts of my own autobiography, a more cautious tale, told in the present tense, with a few crude illustrations and a diagram of a small family tree,
the work whose pages are turned every day like a wheel that is turned by water, the thing I can never stop writing, the only book I can never put down.
Jazz y naturaleza
Era otra mañana clara y soleada, una brisa seca agitaba los árboles en torno a la casa y yo no tenía nada que hacer - mi escena habitual a finales de agosto.
Estaba leyendo la autobiografía de Art Pepper, así que puse un disco de Art Pepper y encendí los altavoces de fuera para sentarme bajo el sol caliente
y leer más acerca de su vida de sordidez y prisión mientras escuchaba su alto veloz, suave saliendo de entre dos grandes arces como se el jazz de la Costa Oeste fuese la música de la propia naturaleza.
Así, dibujé una especie de caja alrededor de la mañana, en tres dimensiones y a lápiz, conmigo dentro sujetando una regla en mi mano.
Leía y escuchaba y leía, y a veces echaba un vistazo a las fotografías para comprobar la cara del hombre que me dijo que una vez había conducido un Cadillac verde dorado
en el que podías perderte para siempre, como cuando miras a las aguas de un lago; el hombre que dijo que había compuesto una balada llamada “Diane” para su segunda mujer sólo para darse cuenta más tarde
de que la melodía era demasiado hermosa para ella. El tipo que confesó haber vendido a su perro, un caniche colo champán llamado Bijou, por un chute de veinte dólares
y el que comentó que los hombres que en la cárcel intentaban desintoxicarse introducían los bajos de los pantalones en los calcetines para que ni la más ligera brisa tocara su piel.
Detrás de donde yo estaba sentado al sol había un brote de flox silvestres rosadas, y algunas de las abejas que revoloteaban por allí comenzaron a zumbar alrededor de mi cabeza.
Una en particular parecía tan interesada en mí que la di un manotazo, me levanté rápidamente y dije “no me vaciles o te parto la cara, fantasma,”
una reacción sin duda inspirada en mis lecturas sobre los bajos fondos californianos en el cincuenta y siete, mi año favorito de todos los tiempos para el jazz.
Pero persistió, esta abeja, y al final me obligó a retirarme dentro, al estudio oscuro y fresco donde un gato dormía sobre una silla, un buen lugar para escribir todo esto
y preguntarme en qué ocuparía el resto del día - tal vez en colgar un cuadro en la pared o en recibir una llamada sorpresa de alguien a quien solía amar.
¿Qué tal algo de Dexter Gordon a la hora del aperitivo y quién sabe? quizás un encuentro con una hormiga cruel -
todo ello, probablamente, es parte de mi propia autobiografía, un relato más cauto, contado en tiempo presente, con unas pocas ilustraciones toscas y un diagrama de mi pequeño árbol genealógico,
un trabajo cuyas páginas pasan cada día como el agua que hace girar la noria, la única cosa que no puedo dejar de escribir, el único libro que nunca podré abandonar.
Versión de Hugo RomeroLabels: Billy Collins |
posted by Alfil @ 2:37 AM |
|
|