Thursday, May 18, 2006

Conrad Aiken -Goya-

Goya
Conrad (Potter) Aiken (1889-1978)

Goya drew a pig on a wall.
The five-year-old hairdresser’s son
Saw, graved on a silver tray,
The lion; and sunsets were begun.

Goya smelt the bull-íight blood.
The pupil of the Carmelite
Gave his hands to a goldsmith, learned
To gild an aureole aright.

Goya saw the Puzzel's eyes:
Sang in the street (with a guitar)
And climbed the balcony; but Keats
(Under the halyards) wrote 'Bright star'.

Goya saw the Great Slut pick
The chirping human puppets up,
And laugh, with pendulous mountain lip,
And drown them in a corlee cup;

Or squeeze their little juices out
In arid hands, insensitive,
To make them gibber... Goya
went Among the catacombs to live.

He saw gross Ronyons of the air,
Harelipped and goitered, raped in flight
By hairless pimps, umbrella-winged:
Tumult above Madrid at night.

He heard the seconds in his clock
Crack like seeds, divulge, and pour
Abysmal filth of Nothingness
Between the pendulum and the floor:

Torrents of dead veins, rotted cells,
Tonsils decayed, and fmgernails:
Dead, hair, dead fur, dead claws, dead skin:
Nostrils and lids; and cauls and veils;

And eyes that still, in death, remained
(Unlidded and unlashed) aware
Of the foul core, and, fouler yet,
The región worm that ravins there.

Stench flowed out of the second's tick
And Goya swam with it through Space,
Sweating the fetor from his limbs,
And stared upon the unfeatured face

That did not see, and sheltered naught,
But was, and is. The second gone,
Goya returned, and drew the face;
And scrawled beneath it, 'This I have known'

And drew four slatterns, in an attic,
Heavy, with heads on arms, asleep:
And underscribed it, 'Let them slumber,
Who, if they woke, could only weep'...


Goya

Goya pintó un cerdo en un muro.
El niño chico del barbero
Grabado vio sobre la plata
El león; y fueron los ocasos.

Goya olió la sangre de los toros.
El pupilo de carmelitas
Sus manos dio a un orfebre, supo
Dorar sin tacha una aureola.

Goya vio los ojos de la Pucela:
Dio serenatas (con guitarra),
Trepó al balcón; en cambio, Keats
Creó «Bright Star» (bajo las drizas).

Goya vio cómo la Gran Puta
Cogía a los gárrulos peleles
Y se reía, belfo laxo,
Y los ahogaba en una taza;

Les exprimía sus juguitos
Con manos secas, sin piedad,
hasta escucharlos balbucir. . .
Goya se fue a las catacumbas.

Vio a los bastos Roñones por el aire,
Con bocio y leporinos, violados
Por chulos lampiños, vampirialados:
Sobre Madrid, bulla nocturna.

Oyó cascarse los segundos
Como semillas, y verter
El sucio abismo del Vacío
Que hay entre el péndulo y el suelo.

Ríos de venas muertas, células descompuestas,
Amígdalas podridas, uñas.
Pelo muerto, piel muerta, garras, pelaje, muertos,
Velos, membranas, párpados, narices.

Y ojos que todavía, en la muerte, seguían
(San pestañas ni párpados) conscientes
Del puerco centro y, aún más puerco,
El local verme que aún lo arruina.

Sabó la peste del tictac.
Con ella fue Goya al Espacio,
Sedando tufo de sus miembros,
Y se paró en la faz sin rasgos,

Que no veía ni amparaba,
Pero que era, y que es. Pasó el segundo,
Goya volvió y pintó la cara;
¿pie escribió: «Yo ya lo he visto»...

En un desván pintó fulanas,
Gordas, dormidas, ovilladas;
Y al pie anotó: «Mejor que duerman.
Si despertaran, llorarían»...

Versión de Carmen Toledano

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.