Stephen Dobyns -The street- |
Friday, January 06, 2006 |
The street Stephen dobyns (1941- )
Across the street, the carpenter carries a golden board across one shoulder, much as he bears the burdens of his life. Dressed in white, his only weakness is temptation. Now he builds another wall to screen him.
The little girl pursues her bad red ball, hits it once with her blue racket, hits it once again. She must teach it the rules balls must follow and it turns her quite wild to see how it leers at her, then winks.
The oriental couple wants always to dance like this: swirling across a crowded street, while he grips her waist and she slides to one knee and music rises from cobblestones — some days Ravel, some days Bizet.
The departing postulant is singing to herself. She has seen the world's salvation asleep in a cradle, hanging in a tree. The girl's song makes the sunlight, makes the breeze that rocks the cradle.
The baker had half a thought. Now he stands like a pillar awaiting another. He sees white flour falling like snow, covering people who first try to walk, then crawl, then become rounded shapes: so many loaves of bread.
The baby carried off by his heartless mother is very old and for years has starred in silent films. He tries to explain he was accidentally exchanged for a baby on a bus, but he can find no words as once more he is borne home to his awful bath.
First the visionary workman conjures a great hall, then he puts himself on the stage, explaining, explaining: where the sun goes at night, where flies go in winter, while attentive crowds of dogs and cats listen in quiet heaps.
Unaware of one another, these nine people circle around each other on a narrow city street. Each concentrates so intently on the few steps before him, that not one can see his neighbor turning in exactly different,
yet exactly similar circles around them: identical lives begun alone, spent alone, ending alone — as separate as points of light in a night sky, as separate as stars and all that immense black space between them.
La calle
Cruza la calle el carpintero con una tabla dorada sobre el hombro, como carga con su vida. De blanco atuendo, débil sólo ante la tentación, está construyendo otro muro que lo proteja.
La niña golpea una y otra vez la díscola pelota roja con su raqueta azul. Tiene que enseñarle las reglas a que deben atenerse las pelotas, y se enfurece al ver que le lanza una mirada lasciva y un guiño.
La pareja oriental desearía danzar así siempre: girando por una calle concurrida, con la mano de él tomándola de la cintura mientras ella se deja caer y la música (Ravel, Bizet...) se eleva desde los adoquines.
La novicia se aleja canturreando. Ha visto a la salvación del mundo dormida en su cuna, que cuelga de un árbol. El canto de la muchacha crea la luz del sol, crea la brisa que mece la cuna.
Al panadero se le ha ocurrido a medias una idea y se yergue como un pilar a la espera de otra. Ve harina cayendo como nieve y cubriendo a la gente, que intenta andar, luego gatear y al final se transforma en redondas rebanadas de pan blanco.
En brazos de su cruel madre va el viejo bebé, durante años protagonista de películas mudas. Quiere explicar que en el autobús lo recogieron confundiéndolo con otro, pero no encuentra palabras, y otra vez tendrá que soportar que en casa le den un baño horrible.
El trabajador visionario se imagina un gran salón y se sube al estrado a perorar: adónde va el sol de noche, adónde las moscas en invierno... mientras una atenta multitud de perros y gatos se agolpa en silencio para escucharlo.
Nueve personas ajenas entre sí que miran sólo lo que tienen delante, y no ven que en esta callejuela sus prójimos dan vueltas en círculos exactamente diferentes,
exactamente iguales: idénticas vidas iniciadas a solas, transcurridas a solas, concluidas a solas, aisladas como puntos en el firmamento, como estrellas en el inmenso espacio negro.
Versión de Leandro WolfsonLabels: Stephen Dobyns |
posted by Alfil @ 4:15 AM |
|
|